Bulunduğumuz yüzyılda sosyal, ekonomik, politik ve teknolojik değişiklikler, toplumsal yaşamı etkilemektedir. Bu değişiklikler ve bunların sonuçları aile ve bireylerin yaşam düzeylerini iyileştirmeyi ve yükseltmeyi amaçlayan mesleklerin ortaya çıkmasını sağlamaktadır.
Hizmet sektörü küresel düzeyde hızla değişen pazar ve rekabet koşulları nedeniyle sürekli ve dinamik bir gelişim içindedir. Bu özellikleriyle hizmet sektörü ülkelerin yakın ilgisini çekmekte ve bu sektör için devletler tarafından özel planlamalar yapılmaktadır. Hızla küreselleşmekte olan bu sektörde rekabet büyük yoğunluk kazanmakta ve gelişmiş ülkeler mevcut sektörün korunması ve rekabet gücünün geliştirilmesi için özel politikalar uygulamaktadır.
ÖĞRETİM PROGRAMININ AMAÇLARI
Özellikle gelişmekte olan ülkelerde; ekonomik büyüme, beslenme, barınma, tüketim, sosyal destek hizmetlerine ilişkin işleri, alanında eğitim almış mesleki yeterliliğe sahip bireyler tarafından yürütülmesini sağlamayı hedeflemektedir.
Bu öğretim programın amacı; bu alanda eğitim alan bireylerin sosyal destek hizmetleri elemanı ve tüketici hizmetleri elemanı olarak hizmet sektöründe yer almasıdır.
Aile ve Tüketici Hizmetleri Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda;
1. Sosyal Destek Hizmetleri
2. Tüketici Hizmetleri dalları yer almaktadır.
Bu doğrultuda Aile ve Tüketici Hizmetleri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.
Bu Programı Tamamlayan Öğrenciye;
· Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda “meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları” konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma,
· Etkili iletişim, dinleme ve empati, kendini ifade edebilme, güzel konuşma, sözsüz iletişim ve toplumsal hayatta iletişim,
· Sosyal destek, sosyal dayanışma, sosyal destek hizmet uygulama alanları,
· Tüketici hizmetleri kapsamı, tüketici tipleri, tüketici bilinci, tüketimi etkileyen faktörler, tüketici problemleri, tüketici problemlerine çözüm yolları ve tüketiciye verilen hizmetler ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;
Sosyal Destek Hizmetleri Dalında;
· Beslenme ilkeleri, beslenme sorunları, metabolizma, besin ögeleri, besin grupları ve enerji hesaplamaları,
· Özel grupların (çocuk, genç, yaşlı ve engelli bireyler)beslenme özelliklerine göre yemek reçeteleri hazırlama/uygulama,
· Zararlı alışkanlıklardan korunmaya yönelik tedbirler alma,
· Çocuklara, gençlere, yaşlılara ve engelli bireylere yönelik sosyal destek hizmetleri kapsamında el işi etkinlikleri, sanatsal- kültürel etkinlikleri, sportif etkinlikleri planlama/uygulama,
· Çocuklara ve gençlere yönelik verilen sosyal destek hizmetleri,
· Yaşlı ve engelli bireylere yönelik verilen sosyal destek hizmetleri,
· Kelime işlemci, elektronik tablolama ve sunu hazırlama programlarını kullanma,
Tüketici Hizmetleri Dalında;
· Tüketici davranışları ve tüketicinin korunması,
· İş sağlığı ve güvenliği tedbirleri alarak satış öncesi, satışa hazırlık ve satış işlemleri hazırlama/yürütme,
· Dosyalama ve arşivleme yapma,
· Ambalajlama ve paketleme işlemlerini planlama ve yapma,
· Temel hukuk iş ve işlemlerini yürütme,
· İşletme türüne uygun olarak ticari hesaplamalar yapma,
· Ürün iade işlemlerini yapma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
PROGRAMIN SÜRESİ
Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
ALANIN TANIMI
Aile ve Tüketici Hizmetleri Alanı; birey ve aile kaynaklarının etkin kullanılması, yönetilmesi, sağlıklı beslenme ve sağlıklı yaşlanma bilincinin kazandırılması, ürün ve hizmetlerin üretimi, dağıtımı, seçimi ve iade işlemleri sürecinin yürütülmesinde, ilgili sorunların çözümünde tüketicilerin bilgilendirilmesi, bakım ve refakat ihtiyacı olan çocuk, genç, yaşlı ve engelliler ile ilgili hizmetlerin yürütülmesinde etkili bireyler yetiştirmeye yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
ALANIN AMACI
Birey, aile, toplum ile ilgili temel bilgileri kazandırarak sağlıklı, bilinçli, mutlu birey, aile ve toplumun oluşturulması,
Toplumun, yardıma ve bakıma muhtaç durumdaki çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve ailelerin ihtiyaçlarının en üst düzeyde karşılanması yaşam standardının iyileştirilerek yükseltilmesi,
Ürün ve hizmetlerin üretimi, dağıtımı, seçimi ve iade işlemleri sürecinin yürütülmesinde, ilgili sorunların çözümünde tüketicilerin bilgilendirilmesinde etkili bireyler yetiştirmektir.
Bu alanda eğitim alan bireylerin Sosyal Destek Hizmetleri Elemanı ve Tüketici Hizmetleri Elemanı olarak hizmet sektöründe yer almasıdır.
YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ
AİLE VE TÜKETİCİ HİZMETLERİ ALANI MEZUNLARININ EK PUAN ALARAK GİDEBİLECEKLERİ 2 YILLIK PROGRAMLAR
AİLE VE TÜKETİCİ HİZMETLERİ ALANI MEZUNLARININ GİDEBİLECEKLERİ 4 YILLIK PROGRAMLAR
· Sosyal Hizmetler
· Aile Ekonomisi ve Beslenme Öğretmenliği
· Gastronomi ve Mutfak Sanatları
· Yiyecek İçecek İşletmeciliği
· Beslenme ve Diyetetik
· Sosyoloji Gastronomi
· Ayrıca YKS sınavından aldıkları puanıyla istedikleri bölümlere yerleşebilirler.
İSTİHDAM ALANLARI (İŞ İMKANLARI )
Aile ve Tüketici Hizmetleri alanında Sosyal Destek Hizmetleri dalından mezun olan öğrenciler;
· Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına bağlı müdürlüklerde,
· Kamu ve özel kuruluşlara bağlı hastane, otel, tatil köyü, yatılı okullar, huzurevi, misafirhane, öğrenci yurtlarında,
· Çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarının bünyesindeki rehabilitasyon merkezlerinde,
· Yaşlı, hasta ve engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlarda,
· Ev ve aile hizmetleri ile sosyal hizmetlere yönelik tüm kurum ve kuruluşlarda,
· Üniversitelerde,
· Yerel yönetim ve sivil toplum kuruluşlarının sosyal destek hizmetleri birimlerinde,
· Çocuk ve yaşlı bakımevleri vb. toplu yaşanılan sosyal tesislerde,
· Sağlık turizmine yönelik hizmet veren kurumlarda,
· Ulusal ve uluslararası yardım kuruluşlarının bakım merkezlerinde,
· Kamu ve özel kuruluşların bünyelerinde,
· Kaymakamlıkların bünyesinde bulunan Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıf Müdürlüklerinde
Tüketici Hizmetleri dalından mezun olan öğrenciler;
· Tüketiciye hizmet veren kamu kuruluşu ve özel kuruluşlarda,
· Ticaret Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında ,
· Yerel yönetimlerde,
· Sivil toplum kuruluşlarında,
· Tanıtım ve pazarlama şirketlerinde,
· Toptan ve perakende satış hizmeti veren firmalarda,
· Büyük alışveriş merkezlerinde,
· Organizasyon firmalarında,
· Tüm ticari işletmelerde çalışabilmektedirler.
ÇALIŞMA KOŞULLARI
Tüketici hizmetleri elemanları, ticaret ile uğraşılan işletmelerde görev alırlar. Çalışma ortamları genellikle kapalı mekanlardır. Fakat işin gerektirdiği durumlarda acık ortamlarda çalışabilirler. İş başında çalışılan firmaya ait üniformaları giyerler. Çalışma ortamları nedeniyle insanlarla iletişim halindedirler. En çok firma müşterileriyle, çalışma esnasında ise kasiyer, reyon görevlisi, yönetici, ürün alımı yapılan firmaların temsilcileri vb. kişilerle bire bir iletişimde bulunurlar.
Tüketici hizmetleri elemanlarının çalışma ortamı, mal ve hizmetin türüne göre değişir.
Sosyal destek hizmetleri elemanının çalışma ortamı, çalıştığı yere göre farklılık gösterir ve genellikle büro tarzı kapalı ortamlardır. İşin gerektirdiği durumlarda birey ve grupların özelliklerine, aktivite programlarına göre açık ortamlarda da çalışabilmektedirler. Sosyal gruplarla devamlı iletişim hâlinde bulunmaktadırlar.
BECERİ EĞİTİMİ VE STAJ BİLGİLERİ
Öğrencilerimiz 9. 10. ve 11. Sınıflarda almış oldukları mesleki eğitimi, 12. Sınıfta İşletmelerde Mesleki Eğitim dersinde haftada 3 gün olmak üzere işletmelerde alan öğretmenlerinin kontrolünde staj yaparak gerçek hayatta uygulama fırsatı bulmaktadır.
12. sınıf öğrencilerimiz İşletmelerde Mesleki Eğitimi süresince asgari ücretin yüzde 30'undan az olmamak üzere ücret alırlar. Öğrenciler, işletmenin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanır. Hastalık, iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler.