Sağlıklı bir toplum, sağlıklı bir nesil için insanların tükettiği gıdalar çok önemlidir. Dünya nüfusunun gittikçe artması sağlıklı ve bol gıdaya olan ihtiyacı da artmıştır. Teknolojik gelişmeler gıda sektöründe de kendini hissettirmektedir. Geleneksel üretim teknikleri yerini bilimsel üretime bırakmaktadır. Bu alandaki teknolojik buluşlar, yeni gıda formülleri, ürün çeşitlerinin artması, tüketicinin damak zevkinin ve sosyal yaşantısının değişmesi, ambalajlamanın önem kazanması, gramajda çeşitlenme ihtiyacının doğması gibi faktörler gıda endüstrisinde ilkel yöntemlerin terk edilmesini zorunlu kılmaktadır.
Gıda sektöründe üretim kalitesinin artırılması yüksek teknoloji, ambalajlama, uygun koruma, dağıtım ve depolama sistemine bağlıdır. Ülkemizde tarım alanında yaşanan gelişmeler gıda sektörümüze de yansımış bitkisel ve hayvansal gıdaların üretimini arttırmıştır. Tahıl, süt, meyve, sebze, çay, yağ, et, balık, fermantasyon (mayalanma) ürünlerinin yanı sıra şekerli ürünler ile ilgili üretim ve işleme tesisleri yurt geneline yaygınlaşmıştır. Buna bağlı olarak da işlenmiş gıda ürünlerinin ihracatı artmış ve bu gelişmeler gıda sektörünün ilerlemesine büyük katkı sağlamıştır.
Gıda teknolojileri alanında gıda ile ilgili üretim süreçlerinin her aşamasında görev alabilecek teknik ara eleman yetiştirmek üzere gereken eğitim öğretimi vermek ve gıda teknolojileri uygulamalarında yer alan meslek elemanlarını sektörün ihtiyaçları, bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan meslekî yeterlikleri kazanmış, nitelikli kişiler olarak yetiştirmek amaçlanmaktadır.
ÖĞRETiM PROGRAMININ AMAÇLARI
Beslenme, geçmişten günümüze insanoğlunun temel ihtiyaçlarından biridir. Bu ihtiyacın karşılanması için gıda sektörü, küresel düzeyde hızla değişen pazar ve rekabet koşulları ile sürekli bir etkileşim içindedir.
Gıda sektörü Türk ekonomisinin gelişmesinde nüfus, istihdam, beslenme, ham madde ve ihracata katkıları nedeni ile önemli bir rol oynamaktadır. Gelecekte bu rolün daha da artacağı bir gerçektir. Gıda Teknolojisi alanı altında yer alan eğitim ve öğretim programı ile sektörün ihtiyaçlarına ve gıda mevzuatlarına uygun üretim yapabilen, gıda kalite kontrol analizlerini yaparak sonuçlarını gıda mevzuatlarına göre yorumlayabilen, analiz sonuçlarının gıda üretim prosesleri üzerindeki önemini kavrayabilen, kişisel gelişiminin yanı sıra mesleki anlamda kendini geliştirebilen bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bu gelişmeleri mesleğine uygulayabilen nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Gıda Teknolojisi Alanı Çerçeve Öğretim Programı'nda;
1. Gıda Teknolojisi
dalı yer almaktadır. Bu doğrultuda Gıda Teknolojileri Alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.
Bu programı tamamlayan öğrenci;
· Yeni çağ becerileri ve tasarım odaklı düşünme yaklaşımı doğrultusunda “meslek etiği ve ahilik, iş sağlığı ve güvenliği, teknolojik gelişmeler ve endüstriyel dönüşüm, çevre koruma, girişimci fikirler, iş kurma ve yürütme, fikrî ve sınai mülkiyet hakları” konularında mesleki gelişim sağlayacak beceriler kazanma,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak kalite ve gıda güvenilirliği gereklilikleri çerçevesinde mikrobiyolojik yöntemlere uygun bir şekilde mikroorganizmaları inceleme, gıdalarda mikroorganizma gelişimini ve gıda zehirlenmelerini önlemek için gereken işlemleri yapma,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak mevzuata ve kimya laboratuvarı kurallarına uygun şekilde laboratuvarda araç gereçleri kullanma, örneği analize hazırlama, analizler için gerekli temel fiziksel ve kimyasal işlemleri ve analiz sonrası işlemleri yapma,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak kalite ve gıda güvenilirliği gereklilikleri çerçevesinde, gıda hijyeni, kişisel hijyen, su, hava ve işletme hijyeni, araç, gereç ve ekipmanın temizlik ve dezenfeksiyonu, atıkların uzaklaştırılması, haşerelerle mücadele ile ilgili işlemleri yönetmelik ve standartlara göre yapma ile ilgili ortak bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak aseptik tekniğe uygun mikrobiyoloji laboratuvarında kişisel hazırlıklar ile malzeme ve araç hazırlıklarını yapma, besi yeri hazırlama, alınan numuneyi analize hazırlama, kültür elde etme, mikroskobik inceleme yapma, işletme ortamından hijyen ve sanitasyon kontrolünü yapma,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak bilimsel yöntemlere göre gıda bileşenlerini, özelliklerini ve işleme sırasındaki gıda bileşenlerindeki değişimler,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak uluslararası ölçü sistemlerine uygun kütle, hacim, yoğunluk/kıvam ölçümü yapma ve maddedeki fiziksel, kimyasal değişimleri inceleme,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak gıdaların muhafazasında uygulanan yöntemler ve gıda ambalajlama teknikleri,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak, çalışma kurallarına ve analiz metoduna göre çözelti hazırlama, ham maddelerde ve işlenmiş gıdalarda temel kalite kontrol analizlerini yapma ve analiz sonuçlarını TGK Yönetmeliği ve ilgili standartlarla karşılaştırma,
· İş sağlığı ve güvenliği ile çevre korumaya ilişkin önlemleri uygulayarak üretim tekniği, Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliği tebliğlerine ve ilgili TSE’ne göre gıda üretim akış şemalarının çizimi, üretim süreçlerinin açıklanması ve ürünlerin üretimi,
· İş sağlığı ve güvenliği tedbirlerini alarak gıda üretim hattında kullanılan alet, ekipman ve makineleri tanıma ve kullanma ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
PROGRAMIN SÜRESİ
Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
ALANIN TANIMI
Gıda teknolojisi alanı, modern teknolojileri uygulayarak tarım ve hayvancılığa dayalı ham maddeleri işleyen; duyusal, fiziksel, kimyasal, mikrobiyolojik yönden gıda kontrol hizmetlerini gerçekleştirerek tüketime uygun gıda maddeleri üreten ve insan beslenmesine sunan bir teknoloji dalıdır.
ALANIN AMACI
Gıdanın üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadarki süreçte ve kalite yönetim sistemlerinde çalışacak nitelikli elemanlara ihtiyaç vardır.
Gıda teknolojisi alanında nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
YÜKSEKÖĞRETİME GEÇİŞ
Meslek liselerinin Gıda Teknolojisi alanından mezun olan öğrenciler, "Yükseköğretim Kurumları Sınavında" (YKS) başarılı ise lisans programlarına ya da meslek yüksekokullarının ilgili programlarına devam edebilmektedirler.
Mezun olan öğrencilerin ek puanları ile yerleşebilecekleri ön lisans programları da mevcuttur. İki yıllık ön lisans programlarına yerleşen öğrenciler iki yılın sonunda DGS sınavıyla eğitimlerini 4 yıla tamamlayabilmektedirler.
Ayrıca MTOK kontenjanından yararlanarak yerleşebilecekleri 4 yıllık Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans bölümüne gidebilirler. Öğrencilere verilecek olan okul puan ve ek puanlar öğrencilerin diploma notlarına göre hesaplanmaktadır.
İSTİHDAM ALANLARI (İŞ İMKANLARI)
Mezun öğrencilerimiz;
1. Gıda sanayi ile ilgili kamu kuruluşları,
2. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı Laboratuvarları,
3. Orman Bakanlığı Kontrol Laboratuvarları,
4. Hıfzıssıhha Enstitüsü,
5. Belediyeler,
6. İl Sağlık Müdürlükleri,
7. Fabrikaların gıda laboratuvarlarında ve özel gıda laboratuvarlarında
iş imkanı bulabilirler.
Bunların dışında mezun öğrencilerimiz lise diplomasının yanı sıra işyeri açabilme belgesi almaya da hak kazanırlar.
ÇALIŞMA KOŞULLARI
Gıda laboratuvar teknisyeni olmak isteyenlerin;
· İş disiplinine sahip,
· Laboratuvara ait araç ve ekipmanların kullanımına özen gösteren,
· Gıda sektöründe çalışmasına engel herhangi bir bulaşıcı hastalığı olmayan ya da hastalığın taşıyıcısı olmayan,
· Hijyen ve sanitasyon kurallarını uyan,
· El ve parmaklarını ustalıkla kullanan,
· Göz ve el koordinasyonunu sağlayan,
· Dikkatli ve sorumluluk sahibi,
· İş güvenliğine dikkat eden,
· Yaşam boyu öğrenme isteği olan
mesleki eğitim almış kimseler olmaları gerekir.
BECERİ EĞİTİMİ VE STAJ BİLGİLERİ
Öğrencilerimiz üç sene boyunca almış oldukları mesleki eğitimi, 12. sınıftaki işletmelerde mesleki eğitim dersi sayesinde birçok kurumda, meslek dersi öğretmenlerinin kontrolünde staj yaparak gerçek hayatta uygulama fırsatı yakalamaktadır.
12. sınıf öğrencilerimiz işletmelerde meslek eğitimi süresince asgari ücretin yüzde 30'undan az olmamak üzere ücret alırlar. Öğrenciler, işletmenin sağladığı diğer sosyal imkânlardan faydalanır. Hastalık, iş kazaları ve meslek hastalıklarına karşı sigorta edilirler.